FemaQuart_QRT

El Cotxe Escombra

Escrit el 14/02/2018
Fem a Quart Quart


EL COTXE ESCOMBRA I LA LLUITA CONTRA EL VENT 

Al llarg dels anys veus com hi ha persones que es superen després de tenir moments complicats o de patir alts i baixos a la seva vida. Aquests, són capaços de fer accions que potser no tenen un gran valor per la gran majoria de la societat però que per ells, esdevenen molt importants pel que simbolitza o pel que els representa. Ara més que mai és fàcil veure’n, ja que vivim en un món extremadament connectat i relacionat entre si. I aquest és el propòsit que tenim. Superar-nos i fer-ho de la nostra manera, amb una bicicleta i travessant la península com a mostra d’agraïment a les persones que han estat al nostre costat en moments complicats, per tancar una etapa. 

El meu nom és Andreu Cufí i Pericot i sóc d’un petit poble just al costat de Girona, Quart. Tinc 21 anys i el proper mes de març junt amb el meu pare, en Quim, anirem fins a un poble situat al sud-oest d’Espanya, Usagre, a la província de Badajoz. Ho farem en bicicleta de carretera, amb alforges, poc material, mapes, molta il·lusió i sortint des del mateix poble on visc amb la intenció d’arribar-hi amb uns nou o deu dies. El projecte l’hem anomenat El cotxe escombra i la lluita contra el vent, i es desenvoluparà a partir de dos activitats concretes: la ruta i una trobada solidària. 

El perquè de tot plegat no es remunta gaire lluny. El passat mes de febrer del 2017 em van detectar un càncer al fèmur de la cama dreta, més concretament un limfoma no Hodgkin de cèl·lules B gran. Al llarg de tot l’any vam estar involucrats en la malaltia: operacions, proves, quimioteràpia, moments d’aprenentatge, estones tristes, una cadira de rodes i molts ganes de continuar vivint. Tot i ara trobar-me en perfectes condicions i havent-ho superat, tinc moltes ganes de tancar aquesta etapa de la meva vida que ha suposat quasi un any i on vam acabar a finals de novembre del 2017. 

Al llarg de la última temporada la meva capacitat física ha estat molt baixa. Les ganes de tornar a fer esport i de demostrar a un mateix que tot i la malaltia podia fer els projectes que em vinguessin de gust, van fer que tant jo com el meu pare ens replantegéssim el projecte i el volguéssim tirar endavant. La bicicleta ha representat al llarg de molts anys de la meva vida una manera de gaudir l’esport i evadir-me, però en l’actualitat i degut a que és dels pocs esports que puc realitzar, em serveix per canalitzar les ganes i la il·lusió de practicar exercici físic com a mi m’agrada: descobrint nous llocs, cansant-me, gaudint de la natura i apassionant-me perquè ho puc fer gràcies a les es persones que han estat al meu voltant.

 



EL PROJECTE 

El projecte El cotxe escombra i la lluita contra el vent sorgeix com a voluntat de recórrer amb bicicleta des d’un punt d’origen (Quart, Girona) a un punt final d’arribada (Usagre, Badajoz). Hi anirem en bicicleta de carretera, equipada amb material per portar poc pes –el mínim i necessari- i seguint rutes poc transitades que connectin poblacions amb allotjaments per passar-hi la nit. El total de quilometres a fer són 1.250, dividits en nou etapes teòriques. Diem teòriques ja que no ens forçarem a fer les etapes marcades si no es pot, ja sigui per temes de meteorologia, mecànica, qüestions físiques o fins i tot morals. Però el projecte no s’acaba aquí. L’ objectiu principal de tot plegat és que això serveixi com a punt i final d’aquesta etapa que va començar el febrer de 2017, i es vol fer a partir d’una reflexió on es parli dels sentiments, moments i sensacions que s’han viscut. Aquesta reflexió es durà a terme mitjançant la gravació dels dies de ruta, dels llocs on es passa i com es desenvolupa el trajecte. Més tard i un cop arribats altre cop a Quart, es realitzarà un documental amb les imatges gravades on es relacionarà la ruta amb el procés. És per aquest motiu que el projecte està dividit principalment en dos parts: 

1) LA PRIMERA PART 

començarà al final de la tercera setmana del mes de març. El 17 de març serà el dia de la sortida, amb la intenció d’arribar al cap de nou o deu dies, el 26/27 de final de mes. També es vol anar amb temps suficient per si apareix algun problema com temes meteorològics –vent i pluja que poden alentir les rutes predeterminades- o per problemes mecànics que no puguem resoldre amb les eines que portarem a sobre. Ja hem esmentat amb anterioritat que la intenció és fer la ruta i acabar, les etapes són orientatives tot i que s’intentaran seguir amb la màxima fidelitat. Un cop arribats al poble extremeny, tornarem amb vehicle personal. 

En aquesta primera part del projecte es vol gravar cada dia per on es passa i quin és el paisatge mitjançant càmeres esportives. Persones enteses en el tema em donaran les nocions necessàries sobre tècniques de gravació.

2) LA SEGONA PART 

del projecte serà al cap de poques setmanes d’arribar de la ruta, un mes o mes i mig després. Serà en un lloc encara no pensat, però a prop de Quart, prop de casa. Es vol fer una trobada solidària on es convidi les persones properes, la gent que ha estat a prop o s’ha interessat, que m’ha recolzat al llarg de la malaltia, animat, que m’ha fet costat, amics, amics d’amics, veïns o tothom que vulgui saber com ha anat la ruta i en general, el tancament d’aquesta etapa. Es realitzarà una tarda i serà una festa oberta amb música, espectacles i berenar solidari. Per tal de recol·lectar diners per l’Oncolliga Girona, es servirà un menjar típic de terres extremenyes on la gent pagarà la voluntat. El total dels diners aniran destinats a l’organització que facilita la lluita contra el càncer a les comarques gironines. Finalment i com a cloenda de la festa, s’explicarà la ruta, les etapes i es passarà el documental que serà el punt i final del projecte El cotxe escombra i la lluita contra el vent i de la meva etapa.



QUI SOM? 

La realització d’aquest projecte hi participen un gran nombre de persones properes. A part de la meva família també hi ha amics, coneguts i persones del meu cercle interessades amb tot plegat. 

Tot i això, la ruta que va des de Quart fins a Usagre la farem conjuntament el meu pare, en Quim, i jo, l’Andreu. 

· Andreu Cufí Pericot: 21 anys. Nascut el 10/02/1996 a Quart, Girona. Estudiant de Geografia, ordenació del territori i gestió del medi ambient. Les meves aficions són la natura, estar amb els amics, realitzar esports a la muntanya, fer bicicleta i gaudir dels que m’envolten tant com es pugui. 

· Quim Cufí Solé: 53 anys. Nascut el 26/10/1964 a Girona. Llicenciat en Pedagogia i mestre de primària. Aficions: Alpinisme, ciclisme, naturalisme i terrissaire aficionat. Als 27 anys va patir un càncer testicular de grau 2 amb tractament també de 

PERQUÈ USAGRE? 

Usagre és un petit poble situat a la província de Badajoz al sud-oest de la península ibèrica, amb no més de 1.900 habitants. És el poble d’origen de moltes persones que actualment viuen a Quart, una d’elles, la mare d’un dels amics de tota la vida. Va ser aquesta persona que ens va crear la motivació d’anar-hi, ja que al llarg de tot el procés va estar fent ofrenes a un crist que tenen al poble que s’anomena “El Cristo de la Piedad”. Ho feia constantment i no només ella, sinó també els seus familiars propers que continuen vivint a Usagre. En aquest punt va néixer una estima cap aquelles persones –que tot i no saber qui érem- van ajudar-nos a superar la malaltia i els moments complicats. 

Un cop vam acabar el tractament i vam saber que tot estava bé, vam decidir que tiraríem endavant el projecte i que els faríem partícips. No només a l’hora d’anar-los a visitar sinó també amb la gent d’aquí, ajudant-nos a organitzar un menjar típic de la seva població d’origen per tal que tothom pugui conèixer un mica més a on tenim ganes d’anar: a Usagre.

EL PERQUÈ DEL NOM? 

El cotxe escombra i la lluita contra el vent va ser una elecció molt pensada i intentant que el nom expliqués tant el procés com el projecte a posteriori. A part, es va intentar fugir de molts lemes que són freqüents a l’actualitat, però que tenen un significat buit i una primer impressió fàcil. El cotxe escombra i la lluita contra el vent està format per dos parts. La primera El cotxe escombra i la segona la lluita contra el vent, on cada una, té el seu significat i valor. 

El cotxe escombra és l’element que a les curses de bicicletes es troba al final de tot; tanca la carrera i en el meu cas, tancarà un procés. No importa arribar primer o tercer, sinó que per el cotxe escombra l’element important és arribar i no deixar-se ningú pel camí. El cotxe escombra recull a les persones que tenen problemes o no poden arribar i jo, al llarg d’aquest temps també he pogut recollir coses bones i de no tant bones. Finalment, m’agrada el nom perquè és la metàfora que m’ha passat al llarg d’aquest últim any, moltes persones m’han ajudat, han estat al meu costat quan volia i també quan no volia i per mi, han sigut el meu cotxe escombra. La lluita contra el vent significa la voluntat de continuar contra alguna cosa que no saps ni per on et vindrà, ni amb la força que ho farà. Normalment en bicicleta el vent sempre et ve de cares i costa pedalar. Però quan et va a favor ho aprofites, et deixes portar i vas amb ell. La segona part del títol fa una assimilació d’aquest procés amb la vida, on hi ha moments que toca esforçar-te al màxim i d’altres, que et deixes dur



​LA RUTA 

La ruta en bicicleta de carretera consta de 1.221 quilometres de longitud i 14.276 metres de desnivell positiu des del punt d’origen (Quart) fins al punt final (Usagre). Està dividia en nou etapes que delimiten una mitjana de 130 quilòmetres diaris, cosa que ens farà estar quasi tot el dia pedalant. És per aquest motiu que per elaborar les etapes hem mirat de no passar per carreteres molt transitades, amb un flux massa elevat de vehicles i lluny de les gran vies de comunicació estatals. 

Les comunitats autònomes que es travessaran seran Catalunya, Aragó, l’extrem occidental de la Comunitat Valenciana, Castilla la Manxa i finalment, Extremadura. 

Etapa 1 

Quart – Manresa 

És l’inici de la ruta i la primera etapa, on es comença a la població de Quart. Es creuarà la plana de Girona fins arribar a Santa Coloma de Farners, on es creuaran les Guilleries fins arribar a la plana de Vic. Un cop allà, l’etapa es desenvoluparà en direcció a Manresa, passant per poblacions com Moià o Sant Fruitós de Bages. Representa una etapa amb dos grans desnivells positius, un primer per tal de superar les Guilleries i el segon, que serpenteja pels peus de les muntanyes de Sant Llorenç del Munt. 

Etapa 2 

Manresa - Torres de Segre 

La segona etapa començarà a Manresa i davallarà en direcció sud-oest cap a Igualada. Més tard, s’entrarà a la depressió de l’Ebre a partir de Santa Coloma de Queralt, les Borges Blanques, anant a buscar el pas del riu Segre per la comunitat Catalana fins arribar a Torres de Segre. És una etapa amb desnivell al principi ja que a mesura que s’entra a la plana de Lleida, el desnivell disminueix. 

Etapa 3 

Torre de Segre - Castellote 

L’etapa comença vorejant el riu Segre fins arribar amb la frontera amb Aragó –punt on s’uneixen el Segre i l’Ebre-. Es remunta el riu Ebre fins arribar a la població de Caspe, on s’agafarà una direcció sud arribant als peus del Sistema Ibèric. Seguint el riu Guadalope, passarem per pobles com Calanda, Mas de las Matas fins arribar a Castellote. L’altimetria d’aquesta etapa és planera a l’inici, però apareix desnivell quan es creua el riu Ebre i en l’arribada al Sistema Ibèric. 

Etapa 4 

Castellote - Terol 

La intenció d’aquesta etapa és arribar a la població de Terol, començant per una primera part amb força desnivell en direcció oest anant a buscar carreteres i pobles com Ejulve o Aliga. Es passarà per l’est de la Serra de Gúdar, per pobles com el Pobo o Corbalàn, fins arribar a la ciutat de Terol. Aquesta etapa és una de les més complicades, tant per l’allargada com per metres positius acumulats. 

Etapa 5 

Terol - Villargordo 

La cinquena etapa començarà a Terol i anirà en direcció sud seguint el riu Túria. Aquesta zona de congostos i passos abruptes la seguirem fins passar l’enclavament geogràfic Valencià d’Ademuz, deixant al nostre darrera la Serra de Javalambre. En aquests espais les zones planeres comencen a ser més presents i es passa per pobles com Talayuelas, Mira o Camporrobles. S’arribarà a la població de final d’etapa que és Villargordo del Cabriel. L’etapa comença de baixada fins que s’ha de superar les vessants que porten el riu Túria, un cop passat, l’altimetria passa a més constant –però irregular- amb tendència al descens. 

Etapa 6 

Villargordo - Villarrobledo 

Les dues etapes següents són etapes de transició, és a dir que el desnivell positiu és poc ja que es travessa la Meseta septentrional –plana de la Mancha-, seguint una direcció oest anat a buscar Ciudad Real. Aquesta etapa comença vorejant l’embassament de Contreras seguint per les poblacions d’Iniesta, Villanueva de la Jara, Sisante i San Clemente fins arribar a Villarrobledo. El desnivell és baix i el que apareix és causat per el creuament de rius i les petites depressions que formen al passar.

Etapa 7 

Villarrobledo - Ciudad Real 

La característica principal d’aquesta setena etapa és que la seva altimetria és poca i constantment, les carreteres tendeixen al descens. Tot i això, és l’etapa de més quilòmetres. Es passarà per pobles com Socuéllamos, Tomelloso i Villarrubia de los Ojos. Finalment s’anirà en direcció sud passant per les Tablas de Damiel fins arribar a Ciudad Real. 

Etapa 8 

Ciudad Real - Peñalsordo 

La penúltima etapa seguirà una direcció oest, buscant les zones planeres entre aquesta tipologia de paisatge, les muntanyes baixes. Es passaran per pobles com Corral de Calatrava, Abenójar, Saceruela o Almaden; abans d’arribar a Peñalsordo –situat al costat de l’embassament de la Serena-. Com s’ha explicat anteriorment, el desnivell serà degut al pas per petites muntanyes de baixa alçada. 

Etapa 9 

Peñalsordo - Usagre 

Aquesta serà la última etapa i seguirà una direcció sud-oest. Com l’anterior, passarà per zones planeres amb muntanyes baixes que faran un bon desnivell positiu. Es travessarà per les poblacions de Cabeza del Buey, Monterrubio de la Serena i Camillo de Llerena abans d’arribar al final, Usagre. 

Una de les qüestions primordials és que la planificació de la ruta ha sigut enfocada alhora de tenir una guia o camí a seguir. Intentarem fer-ho amb els dies marcats però si apareix qualsevol problema que causa fer-ho amb més dies, ho farem. Per nosaltres no és cap competició sinó un repte per superar-nos i suar de valent. Es vol fer bé però no volem tenir la pressió de fer-ho amb els dies marcats.

MATERIAL 

Una de les qüestions primordials del projecte és com es durà el material necessari pel dia a dia, ja sigui el per anar en bicicleta o el que serveixi un cop arribat al destí. És imprescindible portar el pes mínim però el material necessari. Si es duu molt de pes, la quantitat de quilometres que es realitzaran es poden fer molt feixucs –tot i saber que igualment ho seran- i per això, un cop arribem a final d’etapa, es buscarà un lloc per dormir; hotels, hostals o apartament, el que hi hagi. 

És per aquest motiu que hem d’adaptar l’equipatge a la nostra bicicleta de carretera i a minimitzar l’espai. Es vol anar amb unes bosses o també anomenades alforges que van ubicades a tres punts de la bicicleta: la part davantera del manillar, en el quadre i a la tija de la bicicleta aguantat pels rails del seient. Aquestes tres parts ens ajudarien a portar l’equipatge necessari de la manera més minimalista possible. Tot i això, com que les bicicletes son de fibra de carboni i estan dissenyades per aguantar un pes i una força a uns llocs concrets, preguntarem als fabricants, Canondale, quin són els millors llocs per dur-ho.